انواع برند و ثبت برند های تجاری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



این وبسایت در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده

شما چه محصولاتی را ترجیح می دهید اینترنتی خریداری کنید؟


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 1438
بازدید کل : 222630
تعداد مطالب : 439
تعداد نظرات : 92
تعداد آنلاین : 1



..........
.......... ..........
Up Page

آمار مطالب

:: کل مطالب : 439
:: کل نظرات : 92

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 62

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 4
:: بازدید ماه : 1438
:: بازدید سال : 6573
:: بازدید کلی : 222630

RSS

Powered By
loxblog.Com

این وبسایت در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.

انواع برند و ثبت برند های تجاری
چهار شنبه 9 مهر 1393 ساعت 23:20 | بازدید : 730 | نوشته ‌شده به دست Admin | ( نظرات )

انواع برند

الف -  برند جمعی :
برند هایی هستند که به یک جماعت قانونی تعلق دارند و دسته و گروه خاصی را که به تولید آن کالا یا خدمات می پردازند معرفی می کنند مانند : اتحادیه شالیکاران شمال

ب- برند های تضمینی :
برند هایی هستند که ممکن است توسط هر کس که بتواند کالا وخدمات خود را با استندارد تعیین شده وفق دهد، مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ایزو ها

تذکر : مالک این نوع برند به دلیل ضرورت بی طرفی خودش حق استفاده از آن را ندارد.

پ- برند های مشهور :
برند هایی که در یک کشور مشهور شده است (چه ثبت شده باشد و چه ثبت نشده باشد)

ثبت برند چیست ؟
ثبت برند تجاری می تواند کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا شرکت را از کالاها یا خدمات سایر شرکت ها با اشخاص متمایز نماید.

ثبت برند چه مزایائی دارد:

تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

انواع ثبت برند
به طور کلی ثبت برند های تجاری را به ثبت برند در ایران و ثبت برند بین المللی (مادرید) تقسیم میکنند.

ثبت برند در ایران :
ثبت برند در ایران شامل ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین میشود.


تذکر : برند فارسی برندیست که الزاما در یکی از فرهنگ ها معتبر فارسی (نظیر فرهنگ دهخدا) موجود باشد. در غیر این صورت برندی که معنای لاتین داشته باشد ولی به صورت فارسی به نگارش درآید هم جز برند لاتین محسوب می شود.

تذکر : ثبت برند لاتین در ابتدا نیازمند اخذ کارت بازرگانی می باشد.

ثبت بین المللی (ثبت مادرید)
با نگرشي برتاريخچه كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتي در مي يابيم كه به منظورحمايت از علائم تجارتي درسطح بين المللي بموجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقي يا حقوقي) ميبايست بطور جداگانه تعدادي تقاضانامه را در ادارات كشورهاي مختلف عضو به زبانهاي گوناگون با پرداخت هزينه هاي متفاوت و صرف زمان طولاني، توديع نمايد.

 به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين المللي و تحصيل حقوق ناشي از آن تعدادي از كشورهاي عضوكنوانسيون پاريس اتحاديه بين المللي را جهت حمايت از مالكيت صنعتي در راستاي كنوانسيون مزبور تشكيل داده و درآن سيستم مادريد را بعنوان دستورالعمل ثبت بين المللي علائم تجارتي تصويب نمودند.

اين سيستم شامل دو معاهده : موافقتنامه مادريد مورخ 1891 و پروتكل مرتبط با آن مصوب 1989 و همچنين آئيننامه مشترك مي باشد. سيستم مادريد  درحال حاضر داراي 85 عضو متشكل از كشورها و دفاتر منطقه اي ميباشد.

لازم به توضيح است كه درخواست ثبت بين المللي صرفا" از طريق دفاتر مالكيت صنعتي كشورهاي عضو سيستم مادريد امكان پذير بوده و منوط به ثبت در كشور مبداء مي باشد.

مزایای استفاده سیستم ثبت برند بین المللی (ثبت مادرید مادرید)
 بموجب مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری (سيستم مادريد)، علامت با توجه به قوانين داخلي هركشور مورد بررسي قرارميگيرد وسپس وارد طريق بين المللي خود ميشود يعني ثبت بين المللي علائم تجاري درمرحله اول با ثبت ملي دراداره كشور مبداء صورت مي گيرد وسپس بصورت اتوماتيك با تعيين كشورهاي مورد نظردرسطح  بين المللي انجام ميشود امتيازاين سيستم اينست كه متقاضي با تسليم يك اظهارنامه بين المللي از طریق اداره مالکیت صنعتی به وایپو ميتواند درصورت تمايل در85 كشورعضو موافقتنامه و پروتکل مادرید يا تعدادي ازآنها بسته به انتخاب خود حمايت ازعلامت تجاري خود را درخواست وكسب نمايد.


بنابراين مزيت استفاده از آن در ساده، ارزان و موثربودن آن ميباشد يعني تنها بوسيله يك تقاضانامه بين المللي واحد به يك زبان (فرانسه، انگليسي یا اسپانیولی) و پرداخت يك تعرفه به فرانك سوئيس، تحصيل و تامين حمايت ازعلائم تجارتي يا خدماتي دركشورهاي تعيين شده در فرم درخواست ميسرميگردد. همچنين درصورتيكه هرگونه تغييري درعلامت ثبت مبداء ازطرف دارنده آن صورت گيرد ازقبيل تغييرنام، آدرس، مالكيت، تمديد وغيره ميتوان با تكميل فرمهاي مربوطه و پرداخت هزينه اي اندك تغييرات مزبور را درسطح بين المللي اعمال نمود.


ديگراينكه اداره مبدا نيز از انجام طبقه بندي كالاها وخدمات و انتشارعلائم درروزنامه رسمي كشورمتبوع خويش بي نيازاست. درواقع ثبت بين المللي مجموعه اي ازثبتهاي ملي طبق مقررات داخلي هركشورتعيين شده، ميباشد.

خلاصه  موافقتنامه و پروتكل مادريد
اولين اقدام جهت حمايت ازعلامت تجارتي و برخورداري از حقوق مرتبط با آن ثبت علامت در بعد داخلي )ملي( طبق كنوانسيون پاريس ميباشد. با نگرشي برتاريخچه اين كنوانسيون درخصوص حمايت از مالكيت صنعتي در مي يابيم كه به منظورحمايت از علائم تجارتي درسطح بين المللي بموجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقي يا حقوقي) ميبايست بطور جداگانه تعدادي تقاضانامه را در ادارات كشورهاي مختلف عضو به زبانهاي گوناگون با پرداخت هزينه هاي متفاوت و صرف زمان طولاني، توديع نمايد.

 

به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين المللي و تحصيل حقوق ناشي از آن تعدادي از كشورهاي عضوكنوانسيون پاريس اتحاديه بين المللي را جهت حمايت از مالكيت صنعتي در راستاي كنوانسيون مزبور تشكيل داده و درآن سيستم مادريد را بعنوان دستورالعمل ثبت بين المللي علائم تجارتي تصويب نمودند. اين سيستم شامل دو معاهده موافقتنامه مادريد مورخ 1891 و پروتكل مرتبط با آن مصوب 1989 ميباشد.


اين سيستم از طريق دفتربين المللي وايپواداره ميشود، هركشورعضوكنوانسيون پاريس براي حمايت ازحقوق علائم تجارتي اتباع خويش در سايركشورها، ميتواند عضو موافقتنامه، پروتكل و يا هردو آنها گردد.


مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در ایران :
1-  تسلیم اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده


2-    مدارك مثبت هويت متقاضي؛

الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء


3-  مدارك نماينده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.


4-    10نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر درابعاد 10×10 سانتی متر


5-  درصورت سه بعدی بودن بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.


6-  ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و ...


7-  استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشوراز مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف15روز از آن تاریخ تسلیم کنند.


8- نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار شناختــه خواهــد شـد کـه آن را در اداره مالـکیت صنعتـی به ثبت رسانـده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام و نشان تجاری یا مشابه آن درخصوص کالای مورد نظر استفاده نماید تحت تعقیب کیفـری و حقوقـی قرار خواهـد گـرفت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت بین امللی (ثبت مادرید) :
1) نامه درخواست جهت ثبت بين المللي علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاري با درج اسامي كشورهاي   مورد نظر


2)معرفي نامه برروي سربرگ شركت همراه با امضاء مديران و دارندگان حق امضاء همراه با مهرشركت (اشخاص حقوقي) و درصورت مراجعه وكيل رسمي ارائه وكالتنامه دادگستري


3)كپي مصدق شناسنامه و كارت ملي مديران و دارندگان حق امضاء شركت و روزنامه تاسيس و آخرين تغييرات شركت (اشخاص حقوقي) و ارائه كپي مصدق شناسنامه و كارت ملي (اشخاص حقيقي) و در  صورت مراجعه وكيل رسمي ارائه وكالتنامه دادگستري .


4)اظهارنامه يا اصل گواهي ثبت علامت تجاري درايران جهت رؤيت و كپي آن جهت ضبط  در پرونده يا   ارائه كپي مصدق گواهي ثبت علامت تجاري


5)تكميل فرم مخصوص لاتين پس ازمشخص شدن كشورهاي موردنظرمتقاضي


6)برگه محاسبه هزينه ها همراه با مهر و امضاء متقاضي (Fee Calculation)


7)رسيد مربوط به پرداخت هزينه بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي (پس ازدريافت معرفي نامه از اداره جهت مراجعه به بانك ملي - شعبه عباس آباد)

نکات اساسی و مفید برای ثبت برند های تجاری :
نکته 1: 34 کالای اساسی در سال 2007 از سوی سازمان تجارت جهانی به صورت کلی اعلام شد که می توانند دارای برند یا نشان انحصاری باشند و یا به آن ها تعلق گیرد یک نکته بسیار مهم اینکه اگر ایران دارای چند برند جهانی ثبت شده بود بسیاری از تحریم ها نیز تأثیر گذار نبودند چرا که تحریم ها در برندها قابل اعمال نیستند به عنوان مثال بانک ملی ایران به صورت جهانی دارای ثبت جهانی نمی باشد همچنین یکی از مهم ترین برندها، برند شهرهای جهان می باشد که در صورت ثبت شدن شهر تبریز می تواند اولین شهری باشد که به صورت جهانی ثبت می شود.


نکته 2 : کارشناسان اداره ثبت برندها یا ثبت لوگوها را به صورت تک تک استعلام می  کنند به طور مثال برند باران مهد به صورت باران جدا و مهد جدا استعلام می شود که شباهت با کلمه یا برندی دیگر نداشته باشند و قابل ثبت باشند عموماً شباهت بیش از 50% اخطار شباهت و رد اظهارنامه موردنظر می باشد (برای مشاوره و انتخاب هر چه بهتر برند با ما تماس بگیرید) طبقات دارای کالاهای متفاوتی می باشند که تمام کالاها باید برای ثبت در نظر گرفته شود برندهای معرف با کلمات مشهور هیچگاه قابلیت ثبت ندارند پس از درخواست ثبت آن ها جداً خودداری کنید چرا که در صورت ثبت سهوی وکیل مربوطه به ثبت آن اعتراض می زند و برند مربوطه رد خواهد شد.

 




:: موضوعات مرتبط: مقالات گوناگون , ,
:: برچسب‌ها: انواع برند ،ثبت برند ،برند تجاری ،برند های جهانی ،مزایای ثبت برند ،ثبت برند در ایران ،راههای ثبت برند ،سیستم ثبت برند ، ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: